КРАЄЗНАВЧО - ТУРИСТИЧНА РОБОТА
ЯК ЗАСІБ ВИХОВАННЯ ОСОБИСТОСТІ ДИТИНИ
ДЛЯ КОМФОРТНОГО ПЕРЕБУВАННЯ ЇЇ В СУСПІЛЬСТВІ
«Кожний виховний крок у нас повинен бути пронизаний патріотичним вихованням, і якщо це не так, то це виховання  нікуди не годиться. Якщо мені говорять, що у мене все добре, але нема патріотичного виховання, то я  повинен це розуміти так, що вся робота зовсім нічого не варта»                             A. Макаренко

Наш час потребує радикальних змін, оновлення і збагачення  духовної культури, розвитку нових технологій виховання особливого типу особистостей, здатних по-новому вирішити найскладніші проблеми виживання у соціумі.

Духовно-моральні якості особистості стають нині неодмінною умовою створення економіки, зверненої до людини, появи справжніх інтелігентів, а не безсловесних виконавців.
Позашкільна освіта належить до неформального виховання, але саме вона найдійовіше впливає на безперервне і свідоме духовне самовдосконалення і самовизначення дітей. Новий зміст освіти, заснований на формуванні компетентностей необхідних для успішної самореалізації в суспільстві.
Сучасний світ складний. Дитині недостатньо дати лише знання. Ще необхідно навчити користуватися ними. Знання та вміння, взаємопов’язані з ціннісними установками учня, формують його життєві компетентності, необхідні для успішної самореалізації у житті, навчанні та праці.                             Мета позашкільної роботи – виховати в дитині віру у власні сили і можливості, всебічно формувати людську особистість, навчити дитину адаптуватися у складному в наш час суспільстві.
Серед 10 ключових компетентностей нової української школи велика роль приділяється соціальній і громадянській компетентності. Це форми поведінки, які потрібні для ефективної та конструктивної участі у громадському житті, на роботі. Уміння працювати з іншими на результат, попереджати і розв’язувати конфлікти, досягати компромісів.                                                                                   Отже, особливої актуальності  нині набуває краєзнавчо - туристська діяльність у системі навчально-виховної роботи в освітніх закладах. Вона не тільки передбачає дослідження рідного краю у взаємозв'язку із вивченням глобальних і регіональних особливостей довкілля, створює умови для використання краєзнавчого матеріалу в навчально-виховній роботі школи, а і забезпечує застосування набутих знань, умінь і навичок (як результат безпосереднього розвитку школярів  забезпечення їхнього життєвого досвіду).
Кожна дитина неповторна, наділена від природи унікальними здібностями, талантами та можливостями. Місія Нової школи – допомогти розкрити та розвинути здібності, таланти і можливості кожної дитини на основі партнерства між учителем, учнем і батьками.
Керівник краєзнавчого гуртка – це особлива людина. Він не тільки проводить заняття, але й дуже багато часу проводить зі своїми вихованцями у подорожах. А це значить, що він повинен бути як керівником, так і старшим другом, який навчить, допоможе, підкаже в дорозі..
Національне та патріотичне виховання.
Поняття “рідна земля”, “батьківський дім”, “Вітчизна” входять у свідомість дитини поступово. І тому керівники саме краєзнавчих гуртків повинні добитися, щоб кожен учень глибоко їх усвідомив, сприйняв, як найдорожчі слова, без яких немає життя. Головна мета національного виховання – передати молоді соціальний досвід, багатство духовної культури народу, його національну своєрідність світогляду.
Враховуючи основні напрями національного виховання в своїй роботі, я приділяю увагу, насамперед, патріотичному вихованню, яке здійснюється в екскурсіях, походах та інших масових заходах, де учням прищеплюється свідома любов до Батьківщини. Наукою доведено, що з п’яти почуттів, якими природа наділила людину, зір дає їй більше 50% інформації про оточуючий світ. Саме в цьому перевага екскурсійної форми пізнання над уроками та іншими методами педагогічного процесу. Кожна екскурсія, кожний похід, кожна експедиція – це переконливий приклад виховання і впливу на формування і розвиток особистості дитини. Школа вчить дітей мислити, а я на заняттях гуртка навчаю бачити та відчувати.  І першочерговим своїм завданням я бачу знайомство вихованців з неповторною красою, історією, етнографією, археологією, культурою рідного краю та всієї України. І навчаю краєзнавству за принципом кола, що розширюється: від знайомого до загального, від близького (свого краю) – до далекого (всієї країни). Саме цим я керуюся, коли вибираю види і тематику своїх занять. Так вихованці мого гуртка за перший рік навчання за програмою « Юні етнографи – краєзнавці» опанували не лише теоретичну частину( починаючи від стародавніх пам’яток культури і архітектури рідного села, Сарненщини, рідного краю, а і навчилися основним аспектам туризму), адже в краєзнавчій роботі туризм основна складова.
       Велике враження викликало у моїх вихованців поїздки по краєзнавчих музеях як пришкільних, так і сільських, районних. Екскурсії з метою дослідження  « Поліських польських дотів». Але не лише в цьому заключається національно- патріотичне виховання, це лише складова цілого комплексу заходів спрямованих на те, щоб учні усвідомлювали себе патріотами, це і участь у великій кількості заходів, які проходять безпосередньо у Тинненській ЗОШ І-ІІІ ст.( « Ми нащадки козаків», Конкурс плакатів « Стежками рідного краю», Лінійка-реквієм « Вони пішли у вічність, щоб Україну зберегти» Річниця Революції Гідності на Майдані (2013р.), Театралізоване дійство до Дня Святого Миколая « Миколаю, Миколаю, ти прийди до нас, благаємо») і багато іншого, де мої вихованці беруть участь.
 Із огляду на те що краєзнавчо - туристична діяльність є не лише способом проведення вільного часу, а й формою виховного впливу на особистість, виокремлюють різноманітні її функції і види. Однією з основних функцій сучасного туризму є соціалізуюча функція, тобто  оволодіння навичками взаємодії з іншими людьми, правилами поведінки в колективі тощо.
Видатний російський педагог К. Д. Ушинський писав: “Звіть мене варваром у педагогіці, але я виніс із вражень мого життя глибоке переконання, що прекрасний ландшафт має такий величезний виховний вплив на розвиток молодої душі, з яким важко змагатися впливу педагога, що день, проведений дитиною посеред дібров і полів, коли її голову наповнює якийсь чарівний туман, в теплій волозі якого розкривається все її молоде серце для того, щоб безтурботно і несвідомо вбирати в себе думки і зародки думок, які потоком ллються з природи, що такий день вартий багатьох тижнів, проведених на шкільній лаві”.







Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

ЗИМОВІ СВЯТА УКРАЇНЦІВ

План Міжшкільного Методичного об'єднання вчителів початкових класів